Koronawirus a e-commerce w Polsce

Wzrosty i spadki w branży e-commerce w Polsce w czasie Pandemii.

0
1531

Koronawirus przyniósł ogromne wzrosty sprzedaży w branży e-commerce w Polsce – od 80% dla art. dziecięcych do ponad 400% dla mebli, zwłaszcza biurowych.

DZIAŁASZ W BRANŻY E-COMMERCE? CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ w dobie PANDEMII?

CO NAJLEPIEJ OPŁACA SIĘ SPRZEDAWAĆ ON-LINE, a jakich produktów należy unikać?

Koronawirus a branża e-commerce w Polsce: pytania o aktualne trendy

W związku z COVID-19 pojawia się wiele pytań co do aktualnych trendów w branży e-commerce w Polsce:

  • sprzedaż których produktów wzrosła?
  • zakup których został odroczony w czasie?
  • z których produktów Polacy w ogóle zrezygnowali?
  • jak wzrosła średnia cena różnych produktów w okresie pandemii?

Jak wynika z najnowszych badań, sprzedaż niektórych produktów w okresie COVID-19 przekroczyła 100%, a nawet powyżej 200 % wzrostu.

Wzrost między 100% a 200%

  • produkty dziecięce – ok. 80%, gdy dzieci nie chodzą do szkoły i uczą się zdalnie, rodzice kupują dla swoich pociech przez Internet,
  • zakup gier komputerowych wzrósł o 120%, w sytuacji gdy dzieci i młodzież spędzają dużo czasu przy komputerze, gry stanowią przerywnik od nauki i pozwalają utrzymać kontakty z kolegami ze szkoły,
  •  produkty komplementarne, takie jak konsole do gier zanotowały wzrost – nawet o 192%,
  • 85% wzrost zanotował zakup książek,
  • 172% wzrost dotyczył produktów z supermarketów,
  • o 140% zwiększył się zakup produktów związanych ze zdrowiem.

Za inne ciekawe trendy uznać można np.

  • wzrost zakupu artykułów malarskich… W czasie pandemii nie tylko maluje się mieszkania, ale Polacy zaczynają  odkrywać nowe hobby.

Wzrosty od 200 % do ponad 400%

Są także grupy produktowe, które zanotowały nieprawdopodobny wzrost w branży e-commerce w Polsce w dobie koronawirusa, min.:

  • 493 % wzrostu zanotowała sprzedaż mebli, zwłaszcza biurowych,
  • sprzedaż biurek przez Internet wzrósł do nawet 400%, a 243% wzrostu zanotowała sprzedaż foteli,
  •  niebywały wzrost notuje także sprzedaż materiałów biurowych, a zwłaszcza:

– gumek i korektorów – o 313%,
– zakreślaczy – 301% czy też takich produktów, jak:
– taśmy i kleje (156%),

  • o 294% wzrosła sprzedaż gumek recepturek, gdyż służą do mocowania maseczek chroniących przed COVID, czemu towarzyszył wzrost ceny gumek o 135%,

Co nie powinno dziwić

  • ok. 92% wzrostu zanotowała sprzedaż pudełek i kartonów, z uwagi głównie na wzrost obrotów handlu internetowego oraz oferowanie produktów na wynos.

    NAJWIĘKSZE WZROSTY w BRANŻU E-COMMERCE w dobie PANDEMII

     

    wzrost sprzedaży w branży e-commerce wybranych produktów, 2020, opr.wł. na podst. Raportu

Przede wszystkim, co jest oczywiste, w dobie koronawirusa wzrosła sprzedaż  internetowa środków dezynfekcyjnych oraz ochronnych.

Ciekawostką jest, że o 3000% wzrosła sprzedaż drożdży przez Internet. (patrz: wywiad poniżej z Commercial Category Management Director najpopularniejszego portalu sprzedażowego Allegro).

WYWIAD z EKSPERTEM

Zdaniem ekspertki Polacy docenili komfort zakupów on-line z uwagi na możliwość ich dokonywania o każdej porze i w każdym dniu, jak również kwestie bezpieczeństwa. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż Polacy pokochali także robienie zakupów przez aplikacje mobilne.

Tak jak pokazały wcześniejsze dane statystyczne, część kategorii produktów, które wcześniej znajdowały się na peryferiach e-commerce przeniosły się do głównych obszarów. Mówimy tutaj o takich kategoriach, jak między innymi: zakupy spożywcze czy wspomniane już produkty dotyczące ochrony zdrowia. To jest jeden z najciekawszych trendów, jakie obserwujemy w czasie pandemii. Wiele firm zauważyło generalnie konieczność przeniesienia się do e-commerce zamiast nadal działać w handlu tradycyjnym.

Zauważyć należy, iż na dłuższą metę nie da się na pewno utrzymać na tak wysokim poziomie obecnie obserwowanych wzrostów, jednak sam trend wzrostowy na pewno będzie trwał przez najbliższe 2-3 lata. Ogromne znaczenie dla rozwoju e-commerce w czasie pandemii mają darmowe dostawy. Istotna jest także szybkość dostaw, na co powinny szczególną uwagę zwrócić firmy działające w branży e-commerce.

Spadki sprzedaży w branży e-commerce w dobie koronawirusa w Polsce

Natomiast spadek sprzedaży w branży e-commerce w dobie koronawirusa zanotowały:

  • segment sprzedaży biżuterii ślubnej oraz zegarków męskich,
  • interesujący może być także spadek sprzedaży takich produktów, jak foteliki samochodowe dla dzieci.

Nie jest to pełna lista produktów, które zanotowały wzrosty lub spadki w związku z Pandemią COVID-19 oraz analiza aktualnych trendów w branży e-commerce w Polsce.

Warto śledzić dalsze zmiany, które mogą przynieść nowe szanse zaistnienia lub ekspansji na tym rynku.