Uwielbiam kolorowe karteczki post-it. Jeśli mogę nimi oblepić ściany, flipcharty, albo notesy – lepiej się czuję.

Robię to często, bo dają mi nie tylko radochę, ale także są świetnym narzędziem do twórczych burz mózgów, budowania koncepcji i łączenia rożnych nieuchwytnych koncepcji w schematy. Dlatego to będzie kolorowy artykuł.

Mój przyjaciel Rafał Kamiński – założyciel Innovelty, czyli firmy stworzonej z myślą o wspieraniu przedsiębiorców dużych i małych w projektowaniu ich usług, firm, doświadczeń klienta… zawitała do mojego biura. A wraz z Rafałem – wagon flamastrów i post-itów. Czułam się jak w raju. Kilka godzin i kilkadziesiąt karteczek później… wyszło nam coś naprawdę sensownego. Ale po kolei.

Platforma do promowania wiedzy kobiet

Moje marzenie to stworzenie najlepszej w kraju platformy do promowania wiedzy kobiet – KreatorkaJutra.pl, dzięki której wszystkie strony wygrywają – Producentki treści zarabiają na swoich e-produktach, Partnerzy mają możliwość do uchwycenia w jednym miejscu swoich Klientek, a ja jako twórca i projektantka zarabiam na towarzyszeniu kobietom w rozwoju oraz na moich autorskich produktach promujących myślenie projektowe i realizowanie marzeń przez kobiety. Wizja szalona, nawet jak na moją głowę wypełnioną po brzegi pomysłami. Podjęłam jednak wyzwanie urzeczywistnić ją. Wiem, ze nie zrobię tego sama i nie zrobię tego w tydzień. Dlatego potrzebuję fachowców. Zaczęłam od Rafała.

Design Thinking, Service Design, Lean Startup

Znasz te koncepcje? To tylko kilka z całego arsenału możliwości, które oswoił i wykorzystuje z powodzeniem w swojej pracy Rafał. Czytałam o nich wszystkich od kilku lat, ale wszystkie cudowne podręczniki bledną w obliczu pracy z praktykiem-pasjonatem.

Zacznij od dlaczego

ProjectManagerka.pl_model_biz_PNGPrzy kawie rozmawialiśmy o tym, jaka jest moja odpowiedź na pytanie “dlaczego chcę to zrobić?“. Inne wariacje tego samego pytania, które możesz na tym etapie wykorzystać samodzielnie to:

  • Dlaczego chcę tej idei poświęcić dziesiątki godzin mojego życia?
  • Dlaczego w mojej głowie i w sercu zakiełkowała ta wizja i co nią chcę zrealizować w swoim życiu?
  • Jakie moje osobiste potrzeby i marzenia urzeczywistnię dzięki podjęciu tego wielkiego wyzwania?
  • Dlaczego akurat ten pomysł grzeje moją głowę codziennie przed snem i kilka sekund po przebudzeniu?
  • O czym mogę mówić godzinami i nie czuję zmęczenia, znudzenia, ani spadku motywacji?

Jeśli nie odpowiesz sobie od razu na takie pytania, to lepiej nie idź dalej. Jeśli nie wiesz skąd się wzięłaś w tym miejscu, w którym jesteś, co Cię tutaj doprowadziło i jaka siła pcha Cię dalej w wybranym kierunku – nie brnij w to. Szkoda czasu. W moim przypadku znałam swoje odpowiedzi, ale i tak ta sesja inspirująca dała mi setki nowych połączeń pomiędzy neuronami. Ale co najważniejsze – wzmocniła te, których jestem pewna od miesięcy. A więc mogłam zrobić krok do przodu.

Inspiracja na starcie: Zaczynaj od dlaczego.

Czas na modelowanie biznesu

ProjectManagerka.pl_Lean_Canvas_PNGZaczęliśmy od narysowania modelu biznesowego, który aktualnie u mnie funkcjonuje. Do tego celu wykorzystaliśmy Business Model Canva opisany szczegółowo w mojej ukochanej książce Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera oraz Lean Model Canva opisany przez Asha Maurya w Metoda Running Lean (o której niedługo napiszę). Znana mi kanwa modelu ożyła na mojej ścianie. Z każdą minutą zapełniała się kolorowymi opisami, kartkami z hasłami i konkretnymi elementami, które już działają. Opiszę poniżej niektóre z nich:

  • Kanały komunikacji – facebook (fanpage, grupa), newsletter (Myślnik, PM Tips), platforma (KreatorkaJutra.pl), blog (ProjectManagerka.pl), wydarzenia (warsztaty, Kawy Kreatorek), magazyn (Kreatorka Uskrzydla).
  • Przewaga konkurencyjna (nazwana “nieuczciwą konkurencją” na oryginalnej kanwie) – samoorganizująca się i wspierająca społeczność, unikalność naszych materiałów i treści (m.in. Strefa Wiedzy, e-book “7 kroków do realizacji marzeń”, materiały kursowe “Kreatorka 2016”), wsparcie na każdym etapie działania ode mnie i społeczności – a to tylko kilka z kolorowych zapisków na ścianie
  • Problemy do rozwiązania – perfekcjonizm i brak pewności siebie u kobiet, brak pomysłów do realizacji lub ich nadmiar i nieumiejętność wyboru jednego do skupienia się na nim, itd.
  • Propozycja wartości – liderka Kreatorek to ja, a ze mną możesz naprawdę zaprojektować swoją przyszłość po swojemu, zespół Kreatorek, który za kulisami realizuje projekty i animuje społeczność, nasz magazyn podtrzymujący motywację, pokazujący piękne przykłady kobiet zwykłych-niezwykłych jako inspiracje na wyciągnięcie ręki, itd.

Pozostałe elementy kanwy “Lean Canvas” to: rozwiązanie, kluczowe wskaźniki, segmenty klientów, struktura przychodów i kosztów.

Inspiracja na etapie budowania modelu: Darmowy szablon Lean Canvas od Project Managerki.

Odkrywam moją tajemnicę

Zdradzam Ci tutaj wielką część mojego modelu biznesowego. Czy takie coś nie powinno być tajne i głęboko schowane w sejfie? Myślę, że to zależy od naszego projektu i biznesu. Mój jest oparty na wartościach z Manifestu Kreatorek (który sama współtworzyłam), a więc ma w swoich fundamentach otwartość i ciekawość drugiego człowieka, a także współpracę i traktowanie moich Klientek i Współpracowników jak Partnerów. Dlatego jestem ogromnie ciekawa co poczułaś i pomyślałaś czytając moje powyższe opisy. Czy kibicujesz mi? Czy poruszyło Cię coś, co zidentyfikowałam i opisałam? Czy lubisz to, co i jak robię? Czy czujesz, że chcesz dołączyć do tego projektu w dowolnej roli i formie? Jeśli choć raz odpowiedziałaś TAK, to napisz mi o tym w mailu. Na wszystkie odpowiadam osobiście.

Model, do którego dążę

Po opisaniu projektu Kreatorka w 9 polach kanwy, przeszliśmy do opisywania modelu docelowego. Okazało się, że niektóre karteczki post-it zmieniły swoją lokalizację, doszło sporo nowych, a równie wiele spadło ze ściany. Tak, spadło. Nie można zrobić wszystkiego na już. I nie ma sensu robić wszystkiego w ogóle. Wiem to. Wybrałam najważniejsze, kluczowe działania do podjęcia i… zaowocowało to kilkoma poważnymi i bardzo trudnymi decyzjami związanymi z moim projektem. Opowiem o nich w następnym wpisie.

Inspiracja na etapie wyboru konkretnych kroków: Darmowy szablon Karty projektu od Project Managerki.

Tworzenie mapy empatii mojej klientki

ProjectManagerka.pl_Mapa_Empatii_PNGKiedy model biznesowy był kompletny – przeszliśmy do kolejnego narzędzia Design Thinking czyli Mapy Empatii. Narysowaliśmy na ogromnym flipie moją klientkę, dla której tworzę całą platformę i zaczęliśmy rozmawiać z Rafałem o tym, co ona czuje, mówi, myśli, robi, jakich kosztów boi się ponieść i jakie korzyści marzy zyskać realizując swoje marzenia razem ze mną. Nasza wspólna praca nad mapą empatii obudziła moją wyobraźnię. Aby ją stworzyć – przejrzałam wyniki ankiet, które wypełniły dla mnie uczestniczki mojego programu “Kreatorka 2016”, czytelniczki bloga ProjectManagerka.pl, sympatycy i przyjaciele magazynu “Kreatorka Uskrzydla”. Miałam wszystkie dane od dawna, ale dopiero mapa empatii pomogła mi je sensownie ułożyć, pogrupować, nadać sens zależnościom pomiędzy poszczególnymi myślami. To było niesamowite. Przed moimi oczami ukazała się moja profilowa klientka, ze wszystkimi jej obawami i stresami, marzeniami i potrzebami, przekonaniami i nawykami. Piorunujące wrażenie.

Inspiracja na etapie badania klienta: Darmowy szablon Mapy Empatii od Project Managerki.

Dlaczego warto pracować z praktykiem?

Działania takie jak tworzenie modelu biznesowego lub mapy empatii możesz zrealizować samodzielnie. Na przykład – drukując materiały, które dla Ciebie przygotowałam, albo rysując w notesie własne. Jednak polecam Ci współpracę z kimś, kto stworzył niejedną taką mapę czy model.

Współpraca z Rafałem dała mi mnóstwo wartości dodatkowej, której nie jestem sama w stanie stworzyć. Był nie tylko moderatorem, ale filtrem na moje powtarzające się skojarzenia, wyciągającym esencję z moich słów. Czasami użył swojego określenia na coś, co w mojej głowie ma swoją stałą nazwę i… rozbijał w ten sposób “box”, w którym siedzę od kilkunastu miesięcy. Kiedy znamy nasz projekt jak własną kieszeń – warto czasami wpuścić świeże powietrze do naszej wyobraźni.

Inspiracja na etapie szukania Partnera do projektowania innowacji: Rafał Kamiński i fanpage Projektowanie usług.

Ciąg dalszy współpracy z Rafałem

Ponieważ jestem pewna, że po moim tekście masz ochotę poznać Rafała jeszcze bliżej, to uspokoję Cię – będzie ciąg dalszy! Rafał zgodził się udzielić mi wywiadu do działu Inspiratorzy i już niedługo przeczytasz więcej o narzędziach projektowania innowacji, Design Thinking, Lean Canvas i Service Design na łamach bloga ProjectManagerka.pl. Fajnie, prawda?

Teraz możesz pobrać z tej strony wszystkie szablony, które dla Ciebie przygotowałam. Są one moją wariacją znanych i dostępnych w sieci szablonów stworzonych przez wspomnianych powyżej twórców i wizjonerów biznesu. Baw się dobrze i koniecznie podziel się swoimi wrażeniami!

Czy korzystałaś kiedyś z opisanych narzędzi? Jakie masz doświadczenia z ich stosowaniem? Do czego chciałabyś ich użyć?

Fajny artykuł? Podziel się >>>

shares