Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.

Zaangażuj mnie, a zrozumiem.
(chińskie przysłowie)

Zanim wystartujemy – odpowiedz sobie na pytanie – co wolisz?

  • Instrukcję obsługi napisaną ciurkiem, z wykorzystaniem zdań wielokrotnie złożonych, pełną przyimków i przecinków, czy raczej
  • diagram lub schemat przedstawiający kolejne kroki procesu z dodatkiem minimalnej ilości słów?

No dobrze, a teraz jak myślisz – co woli Twój umysł?

Komunikacja wizualna nie jest przereklamowaną i rozdmuchaną koncepcją, na której kolejne firmy chcą zrobić interes. Komunikacja wizualna, to naturalny mechanizm działania naszego umysłu, który właściwie zastosowany może uatrakcyjnić nasze przekazy, a także uprościć życie. Jak? Już wyjaśniam.

Praca trenera to przede wszystkim różne formy komunikacji z innymi ludźmi – prezentowanie materiałów podczas szkolenia, notowanie na flipchartach podczas warsztatów, projektowanie materiałów dla słuchaczy, wysłanie oferty klientowi, a także projektowanie handoutów czy konspektów trenerskich. Nie oszukujmy się, jeśli jesteś trenerem, to wszystkie te sytuacje stanowią Twoją codzienność. Jeśli tak jak większość Twoich kolegów po fachu, zabierasz się do tego wszystkiego otwierając edytor tekstu lub aplikację do tworzenia prezentacji, to zdecydowanie przeczytaj ten artykuł do końca.

Jak działa nasz umysł?

Nasz umysł znacznie lepiej rozumie przekazy wizualne, ponieważ proces myślowy nie odbywa się za pośrednictwem słów, a właśnie obrazów. W praktyce oznacza to, że kiedy czytasz te słowa, to Twoje oczy przekazują do mózgu kształt liter, ale umysł przekształca je na obrazy. Weźmy dla przykładu słowo „mózg”. Co widzisz, kiedy je czytasz? Czy ciąg czterech liter M, Ó, Z, G? Czy raczej jakiś obraz, np. galaretowatej gąbki, plastikowego modelu anatomicznego, który kojarzysz z lekcji biologii z podstawówki, albo rysunku, który widziałeś ostatnio jako ilustrację jakiegoś artykułu w Internecie? Każda z opcji jest możliwa, bo każdy z nas ma swoją „mapę świata” w głowie, czyli inne skojarzenia i wiedzę na temat otaczającego świata. Ale jedno jest wspólne widzimy obrazy.

Jak wykorzystać myślenie wizualne w pracy trenera?

Jeszcze się pytasz? :) Pozwól, że wymienię kilka z dziesiątek praktycznych zastosowań, które mi przychodzą do głowy:

  • podczas warsztatów: zwrócić i utrzymać uwagę uczestników dzięki kolorowym i działającym na wyobraźnię flipchartom (tutaj nieśmiało przypominam, że mazaki występują nie tylko w czarnym kolorze, chociaż nawet z wykorzystaniem jednego koloru można stworzyć wizualne cuda);
  • w korespondencji z klientami: stworzyć szablon oferty z wykorzystaniem grafik, map myśli lub kolorów (przecież biznes nie musi być nudny!);
  • w materiałach dla uczestników: schemat zamiast suchego opisu, mapa myśli zamiast check-listy, kolory i symbole jako oznaczenia dla ważności opisywanych tematów, albo skan odręcznych rysunków dla uatrakcyjnienia handoutów.

Jeszcze Cię nie przekonałam? No dobrze, zatem obejrzyj poniżej kilka przykładów z mojego archiwum:

notatki trenerskie – podsumowanie warsztatów i wykładów w formie mapy myśli / sketchnotes:
część materiałów uzupełniających dla uczestników mojego autorskiego cyklu szkoleń:
materiał uzupełniający wykłady dla studentów UW - każda ćwiatka mapy dotyczyła innych zajęć w cyklu, całość składało się jak puzzle

materiał uzupełniający wykłady dla studentów UW – każda ćwiatka mapy dotyczyła innych zajęć w cyklu, całość składało się jak puzzle

slajdy w PowerPoint – takie tło mają zwykle moje warsztaty (minimum słów, maksimum pobudzenia wyobraźni i inspiracji):
flip stworzony podczas warsztatu:

żarówka warsztat

Co myślisz o takich zastosowaniach myślenia wizualnego, Trenerze? Czy widzisz, że takie działania mają także charakter wyróżnienia Ciebie i Twoich produktów na tle konkurencji? 

Co myślisz o takich działaniach, Uczestniku? Czy czujesz, że taka forma przekazu lub utrwalania wiedzy podczas warsztatów jest bardziej efektywna i ciekawa?

Polecam inspiracje z mojego bloga:

kurs myślenia wizualnego
nie umiem rysować
siatki wiedzy

Fajny artykuł? Podziel się >>>

shares