Wraz z początkiem nowego roku – rozpoczynam kurs myślenia wizualnego. Opowiem Ci w trakcie tego kursu o technikach, narzędziach i sposobach efektywnego wykorzystania tego, co każdy z nas ma, ale z czego nie każdy potrafi w pełni korzystać – swój własny umysł.

Zaczynamy.

Odcinek 1 – czym jest myślenie wizualne?

Nasz świat jest coraz bardziej skomplikowany i pełen zależności, a my sami coraz bardziej przeciążeni napływającymi zewsząd informacjami. Mamy w związku z tym coraz większą potrzebę upraszczania i ułatwiania sobie życia. Jednym z bardziej skutecznych sposobów na osiągnięcie tego stanu jest stosowanie na co dzień myślenia wizualnego. Myślenie wizualne to otwarta komunikacja ze swoim umysłem, wykorzystanie dwóch wspaniałych umiejętności: widzenia świata i wyobrażania go sobie w taki sposób, aby móc dostrzegać nowe powiązania, odmienne kształty, różne perspektywy, nowe idee. Dzięki myśleniu wizualnemu tworzysz czytelne komunikaty dla otoczenia, skuteczniej i szybciej rozwiązujesz problemy, tworzysz nowe skojarzenia i rozwiązania.

Proces myślenia wizualnego najprościej można przedstawić następująco: najpierw patrzysz, potem widzisz, następnie wyobrażasz sobie to coś, czyli tworzysz obraz umysłowy, a na koniec pokazujesz to coś w konkretny sposób, np. prezentujesz, rysujesz itd.

Myślenie wizualne to także komunikowanie się z otoczeniem w sposób jasny i zrozumiały. Na pewno nie raz słyszałeś stwierdzenie, że jeden obraz jest wart tysiąc słów. To naprawdę nie jest tylko pusty frazes. Twój umysł znacznie lepiej rozumie przekaz wizualny, ponieważ proces myślowy w Twojej głowie nie odbywa się za pośrednictwem słów, a właśnie obrazów. Czy kiedy myślisz „pies”, to widzisz cztery literki – P, I, E, S – składające się na to słowo? Czy raczej psa sąsiadów? Albo własnego, ukochanego szczeniaka, którym zajmowałeś się w dzieciństwie? Każdy z nas ma w głowie inny obraz psa, ale zdecydowana większość z nas widzi obraz, a nie słowo. Pisałam już o tym w artykule Obraz świata w głowie.

Nasz język ciała, postawa, język gestów, dress code (język naszego ubioru), sposób, w jaki prezentujemy się w pracy i na spotkaniach wśród znajomych – to wszystko przykłady komunikacji innej niż werbalna. I jest to język doskonale rozumiany przez nasze otoczenie. Oczywiście w różnych kulturach takie komunikaty mogą oznaczać coś innego, ale to już temat na inny artykuł. Najważniejsze, że osoby, z którymi spotykamy się na co dzień – nasza rodzina, przyjaciele, współpracownicy i klienci – rozumieją ten język.

Aby w pełni cieszyć się możliwościami myślenia wizualnego, warto poznać różnorodność jego form i kształtów, a także narzędzi, dzięki którym zaczniesz stosować je w życiu. Pozwól zabrać się w podróż po świecie visual thinking w najbliższych artykułach.

Wszystkie artykuły z tej serii znajdziesz tutaj:
Odcinek 1 – czym jest myślenie wizualne
Odcinek 2 – szkicowanie
Odcinek 3 – twórcza wizualizacja
Odcinek 4 – graficzne prezentowanie danych

Fajny artykuł? Podziel się >>>

shares