Czy świat dotarł już do momentu, w którym jeśli nie robisz webinarów i transmisji na żywo, to Twoja marka nie istnieje w sieci? Myślę, że to zbyt odważne stwierdzenie, ale na pewno warto sprawdzić jak możesz wykorzystać ten trend do rozkręcenia swojego biznesu.

Coraz więcej osób realizujących projekty w sieci organizuje webinary i transmisje na żywo z poziomu swoich profilów w mediach społecznościowych. Jeśli Ty także chciałabyś zacząć je tworzyć, to dobrze trafiłaś. W tym tygodniu poprowadzę Cię przez zakamarki tego tematu, abyś mogła oswoić się z nim i zobaczyć, że to bardzo proste.

Kiedy robić webinar, a kiedy transmisję live?

Webinar to szkolenie on-line. Odbywa się w wirtualnej przestrzeni, do której wstęp mają tylko osoby posiadające dedykowany link (lub w specyficznych przypadkach – dane dostępu do pokoju spotkania). Webinar trwa zwykle kilkadziesiąt minut, a czasami dłużej, jeśli prowadzący zaplanuje np. sesję Q&A (pytań i odpowiedzi) lub dodatkowe aktywności po swojej prezentacji.

Transmisja live to spontaniczne spotkanie na żywo. Odbywa się za pośrednictwem mediów społecznościowych (np. FB, Insta) i uczestniczyć w niej mogą wszyscy obserwujący profil osoby nadającej transmisję. Mogą się one odbywać na profilach osobistych lub firmowych, a także w grupach na FB. Wtedy dostęp do nich mają tylko członkowie danej grupy / społeczności. Live`y trwają zazwyczaj kilka-kilkanaście minut i są mniej oficjalne od webinarów.

Możesz także organizować webinary w formie transmisji live, jeśli tak się umówisz z odbiorcami. Takie live`y trwają wtedy odpowiednio dłużej, abyś zdążyła przekazać uczestnikom określoną porcję wiedzy, newsów, czy materiałów.

Jak webinary mogą pomóc Ci rozkręcić biznes on-line?

Webinary są wspaniałym sposobem na to, aby rozkręcić swoje przedsięwzięcia w sieci. O korzyściach z nich wynikających mogłabym napisać książkę, ponieważ odkąd sama zaczęłam je organizować moja grupa obserwatorów i klientów, a także przychody z działań w sieci wciąż rosną.

  • Budujesz żywą relację ze swoimi odbiorcami – np. jeśli umożliwisz uczestnikom dzielenie się swoimi refleksjami i zadawanie Ci pytań na żywo (np. w formie czatu) i będziesz na te pytania odpowiadać podczas swojej prezentacji.
  • Pozyskujesz nowych klientów – bo spotkania wirtualne pozwalają Twoim obserwatorom (także przypadkowym) podjąć świadomą decyzję o wejściu w bliższą relację z Tobą, pozostawieniu Ci swojego adresu mailowego i zgody na prezentowanie wiedzy oraz ofert handlowych. Stąd już tylko krok od dokonania zakupów Twoich usług.
  • Zwiększasz swoją wiarygodność jako ekspertka / praktyk – bo pokazujesz że masz wiedzę, że chcesz się nią dzielić, że nie boisz się jej konfrontować ze światem, więc można Ci zaufać.

Odbiorcom zdecydowanie łatwiej będzie podjąć decyzję o współpracy z Tobą, kiedy poznają Cię w sposób zbliżony do rzeczywistego. Jeśli jesteś specjalistką w danej dziedzinie i dzielisz się swoją wiedzą w internecie, to musisz przyjąć za pewnik, że pisanie artykułów eksperckich na blogu, czy tworzenie pięknych infografik lub prezentacji w sieci (pokazujących Twoją wiedzę i eksperckość) już nie wystarcza.

Odbiorcy mają tak szeroki dostęp do wiedzy w sieci, że stają się coraz bardziej wybredni. Chcą spędzać swój czas z osobami, które lubią, cenią, obserwują, a nie tylko czytają. Świat on-line staje się coraz bardziej interaktywny i towarzyszy nam w coraz większej ilości aktywności podejmowanych w świecie niewirtualnym. Pomyśl o sobie jako odbiorcy komunikatów i materiałów w sieci i zadaj sobie pytania: Jak dziś poszukujesz wiedzy w sieci? Wystarcza Ci wyszukiwarka i suchy tekst? Zadowalasz się książką czy e-bookiem? Kto jest dla Ciebie wiarygodny jako twórca treści? Marka za którą nie wiadomo kto stoi? Ekspert, który ma w sieci tylko jedno powtarzane do znudzenia zdjęcie z photoshopa?

Jak transmisje live wspierają budowanie Twojej marki w sieci?

Transmisje na żywo stanowią świetne uzupełnienie dla Twoich działań w mediach społecznościowych. Nasze treści w social mediach mają różne formaty – grafiki, infografiki, zdjęcia, video, posty, ankiety, notatki, linki. Nie oszukujmy się – przygotowanie ich wszystkich zajmuje czas. Wybór odpowiedniego zdjęcia i dodanie do niego chwytliwego tekstu, zaprojektowanie i stworzenie autorskiego rysunku czy ilustracji, a następnie sfotografowanie lub zeskanowanie go, wymyślenie i napisanie fajnego posta (…) tego wszystkiego nie robi się przy okazji. A live możesz zrobić spontanicznie i bez specjalistycznego sprzętu czy aplikacji. Wystarczy Ci smartfon i kliknięcie przycisku “transmisja na żywo” i już nadajesz. Czy muszę wymieniać korzyści wynikające z takich działań?

  • Prostota i szybkość przekazu – zwłaszcza aktualnych treści i materiałów. Jesteś na konferencji i chcesz pokazać fragment swojego wystąpienia? Spotkałaś swoją ulubioną pisarkę, albo biznesową partnerkę i chcesz zaprezentować ten moment na żywo? Wpadłaś na świetny pomysł i chcesz w tej sekundzie powiedzieć o nim światu? Klik i jedziesz.
  • Pokazujesz ludzką twarz swojego biznesu – bo wreszcie widać kto za tym wszystkim stoi, jaką ma energię, jak mówi, jak dzieli się tym, co wie i potrafi. Bo za kulisami każdej marki jest najciekawiej. Bo ludzie mają dosyć bezdusznych wizualizacji czy prezentacji w sieci. Chcą poznać ludzi, którzy za nimi stoją.
  • Trafiasz do nowych odbiorców – kiedy transmitujesz na żywo swoje wystąpienie (oficjalne lub nieformalne), to osoby, które aktualnie Cię oglądają mogą dzielić się tym w trybie rzeczywistym ze swoimi znajomymi i odbiorcami. A Ty w sposób naturalny, całkowicie organiczny, prezentujesz siebie i swoje pomysły szerszemu gronu odbiorców. Jeśli zainteresuje ich Twój przekaz – zostaną z Tobą na dłużej.

Spędzamy coraz więcej czasu w mediach społecznościowych jako konsumenci treści. Dlatego jeśli jesteś także ich twórcą, to nie możesz ignorować potrzeb odbiorców. A one się zmieniają z każdym miesiącem. Dziś na topie są transmisje live, a jutro mogą być inne formaty. Pogódź się z tym, że świat pędzi, a Ty masz dzięki temu nieograniczone możliwości docierania ze swoim przekazem do klientów.

Możesz dostosować media do swoich predyspozycji i potrzeb. Nie musisz podążać ślepo za trendami, jeśli ich nie czujesz. Nie lubisz stawać przed kamerą? Nie czujesz się komfortowo występując publicznie? OK – wybierz inną formę prezentacji Twojej autentycznej marki w sieci. Czasami wystarczy usłyszeć czyjś głos, aby poczuć, że go lubimy. Przetestuj więc podcast, czy nagrania audio, albo interaktywne prezentacje tj. Prezi. Pobaw się dostępnymi możliwościami, wybierz coś dla siebie. Ale nie stój w miejscu oczekując, że świat dostosuje się do Ciebie.

A jak to jest u Ciebie – jaki cel pomógł Ci zrealizować webinar albo live?

Fajny artykuł? Podziel się >>>

shares