Infografiki to grafiki informacyjne, które prezentują dane i informacje wykorzystując ilustracje, zdjęcia, obrazy, grafiki, mapy, wykresy, diagramy, schematy i wszystkie możliwe formy prezentacji zjawisk i zależności pomiędzy nimi.

Popularność infografik wynika z tego, że lepiej przyswajamy informacje podane w formie wizualnej. Łatwiej zrozumiemy atrakcyjny kolorystycznie wykres trendu, niż tabelkę z excela. Jednak infografiki to nie tylko zamiana zestawień liczbowych w barwne wykresy. To opowiadanie historii obrazem. Pobudzanie naszych emocji poprzez śmiech, zabawę, ale także poruszanie nas i wywoływanie refleksji.

Infografiki zawładnęły marketingiem internetowym. Jestem jednak pewna, że to kierunek, w którym będą szły także organizacje zajmujące się na co dzień prezentowaniem i analizą danych, np. urzędy statystyczne czy ośrodki badania opinii publicznej. Ich produktami są najczęściej wielostronicowe raporty wypełnione danymi i analizami. A wystarczyłby nieraz zamienić niektóre liczby na ilustrację i otrzymalibyśmy lepiej “przyswajalny” materiał, który aż chce się czytać i zgłębiać. Jest wiele takich dziedzin, w których ilość danych koniecznych do przeczytania i analizowania przekracza możliwości czasowe i percepcyjne przeciętnego człowieka. Przygotowanie materiału, który w pigułce pokazałby (a nie opisał!) główne myśli i wnioski – byłby bezcennym wsparciem w pracy nad nim.

Opisywana metoda wizualnej prezentacji danych jest niestety dużo bardziej czasochłonna i wymaga nieraz specjalistycznych umiejętności (m.in. grafika komputerowa, analiza i synteza danych), niż tradycyjne raportowanie i analityka. Oczywiście, że wymaga od jej twórcy więcej. Ale to nie jest żaden argument, jeśli zależy nam na absolutnej skuteczności przekazywanych treści.

Infografiki świetnie pasują do przestrzeni internetowej, do portali społecznościowych, blogów. Badania internetu w Polsce (m.in. Gemius) jasno wskazują, że przeciętny internauta spędza w sieci coraz więcej czasu, ale przegląda, a nie czyta strony internetowe. Powierzchownie omiata wzrokiem i przechodzi do kolejnej. Sama po sobie widzę, że moje codzienne odwiedziny na fejsbuku przebiegają w myśl tej zasady – przelatuję wzrokiem po swojej ścianie i najświeższych postach i wchodzę głębiej tylko, jeśli coś wyraźnie mnie zaintryguje. Szkoda mi czasu na czytanie wszystkich wpisów od A do Z. Nie licząc częstych wpisów znajomych, które nie wnoszą w zasadzie nic do mojego życia (ujęłam to najbardziej dyplomatycznie jak potrafię), to bardzo często fanpage organizacji czy inicjatyw, którym kiedyś dałam lajka – są dla mnie także mało interesujące. Gdyby autorzy stron www przykładali większą wagę do tego, co interesuje odbiorców, a nie ich samych, a także korzystaliby z możliwości wizualnych prezentacji danych – ich witryny i fanpage na pewno odwiedzałoby więcej klientów i czytelników. Gdyby tylko wykorzystać dostępną wiedzę o mózgu ludzkim i percepcji, to w efekcie użyteczność stron i prezentowanych na nich informacji mogłaby niesamowicie wzrosnąć. Infografiki, dzięki spełnianiu powyższych warunków, idealnie pasują do modelu usability dla stron www.

Główne zalety infografik to intuicyjny charakter, przejrzystość i atrakcyjność wizualna, którą tak bardzo “lubi” ludzki umysł.

Powstało już mnóstwo serwisów publikujących najciekawsze infografiki z całego świata. Niektóre z portali współpracują na stałe z grafikami i projektantami tworzącymi graficzne dzieła. Jedne z moich ulubionych to: Cool Infographics, visual.ly.

Przykłady infografik poniżej:

Women, Blogs & Social Media i Leadership Through the Ages

http://visual.ly/women-blogs-social-media


 

http://visual.ly/leadership-through-ages

Fajny artykuł? Podziel się >>>

shares