Pozyskiwanie rekomendacji zawodowych i umiejętne ich eksponowanie sprawi, że wzmocnisz wiarygodność swojego przekazu i wyróżnisz się się na tle innych osób. Stanowi także proste narzędzie do obserwowania swoich osiąganych postępów w pracy.

Zacznijmy od początku. Rekomendacje towarzyszą nam w wielu sytuacjach zawodowych, m.in.:

  • kiedy decydujesz się podjąć nowe wyzwania zawodowe – zmieniasz pracę, albo myślisz o tym,
  • kiedy chcesz pozyskać nowego klienta – prowadzisz własny biznes, albo jesteś key account`em lub menedżerką,
  • kiedy chcesz wzbogacić swoje dossier zawodowe – działasz w branży kreatywnej, projektowej i in.

Jeśli jesteś aktywna zawodowo, to opisuje Cię przynajmniej jedna z powyższych sytuacji. Dlatego pozyskiwanie opinii o twojej pracy powinno być dla ciebie tak naturalne, jak oddychanie. Nie tylko pomaga w powyższych przypadkach, ale zapewnia ci paliwo do twojego osobistego rozwoju i oceny realizowanych postępów. Sprawdź, co na temat rekomendacji mówi Jolanta Lewandowska – HR Business Partner w firmie CFT Polska. Jej spojrzenie jest dodatkowo ciekawe, bo opisuje świat z kilku perspektyw – osoby wystawiającej, pozyskującej i korzystającej z rekomendacji (m.in. podczas procesów rekrutacyjnych).

Wiarygodności nie zbudujesz tylko swoimi słowami 

Jeśli budujesz swój wizerunek profesjonalistki, to nie wystarczą Ci samodzielnie podejmowane aktywności. Zwykle zaczynasz od samodzielnego opisania siebie i swoich mocnych stron np. na blogu czy stronie internetowej. I to jest bardzo dobre podejście. Ale ani to, ani nawet kompleksowe przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej czy z nowym klientem mogą nie być wystarczające, by zdobyć to, czego pragniesz. To wciąż zbyt mało, aby wyróżnić się spośród setek osób, które walczą o podobne stanowisko, angaż w projekcie, czy kontrakt.

Od kiedy biznesowe portale branżowe zaczęły u nas tak prężnie funkcjonować – normą stało się to, że większość osób aktywnych zawodowo lub poszukających pracy i wyzwań posiada profil na LinkedIn. Udzielanie informacji poprzez ten serwis nie tylko uatrakcyjni twój profil, ale też znacznie ułatwi pracę rekruterowi czy łowcy talentów, ponieważ wszystkie informacje o tobie ma zebrane w jednym miejscu. Osoba poszukująca członków do swojego zespołu, albo dla zespołu swojego klienta zawsze sprawdzi rubrykę z rekomendacjami. Ktoś, kto zebrał w tym miejscu kilka rekomendacji od osób, z którymi spotkał się na swojej zawodowej ścieżce na pewno zwiększa w ten sposób swoje szanse na nawiązanie współpracy.

Budujesz swój wizerunek i wyróżniasz się

Poprzez rekomendacje, które potem możesz udostępnić szerszemu gronu osób bezsprzecznie budujesz swój wizerunek. Przyciągasz innych do siebie. A sensownie przygotowana rekomendacja stanowi Twoją profesjonalną wizytówkę biznesową. Czasami zdarza się, że te kilka słów zadecyduje o przyjęciu Cię do  nowego zespołu czy projektu, kiedy szukasz pracy, jesteś w procesie rekrutacyjnym i masz podobne kompetencje i doświadczenie co Twoi konkurenci. Wtedy dla osób rekrutujących wybór pomiędzy kandydatami nie jest taki oczywisty. Z doświadczenia wiem, że rekomendacje udzielone rekruterowi na temat danej osoby mogą być decydujące w takim momencie.

Media społecznościowe ułatwiają pozyskiwanie rekomendacji

Dziś większość osób działa prężnie w mediach społecznościowych. A one umożliwiają nam pozyskiwanie rekomendacji i poleceń o wiele prościej, niż było to możliwe kilka lat temu. Wtedy rekomendacje otrzymywało się najczęściej tylko drogą oficjalną, czyli na papierze. Zazwyczaj zabierało to sporo czasu i kosztowało mnóstwo cierpliwości. Dziś można napisać kilka zdań i załączyć je kilkoma kliknięciami do profilu danej osoby w profesjonalnych sieciach społecznościowych (LinkedIn, GoldenLine). Niestety wiele osób wciąż tkwi w przeszłości zakładając, że pozyskiwanie i korzystanie z rekomendacji jest wciąż tak czasochłonne, jak dawniej. W związku z tym być może nawet nie próbowali ich pozyskać.

Rekomendacje ustne w procesie rekrutacji

Bardzo popularne jest udzielanie informacji przez telefon. Rekruter, za zgodą kandydata na dane stanowisko, dzwoni do jego przełożonego, kierownika zespołu czy klienta, którego kandydat obsługiwał. Pyta wtedy o najważniejsze projekty, mocne oraz słabe strony, obszary do rozwoju i inne ważne informacje które mogą pomóc w procesie wyboru najlepszego kandydata. Nie bagatelizuj tych możliwości. Jeśli zgodzisz się na to, aby osoba rekrutująca poznała ustną opinię twojego byłego szefa, czy klienta – możesz znacząco zwiększyć swoje szanse w procesie selekcji.

Zadbaj o to, aby wizerunek który sama budujesz był spójny z tym, w jaki sposób inne osoby Cię odbierają i opisują. Dlatego polecam, aby po rekomendacje udać się do osoby, która zna bardzo dobrze twoją pracę, wie w jaki sposób działasz, jakie są twoje mocne strony, jakimi kompetencjami rzeczywiście się wyróżniasz, jak budujesz relacje i tak po prostu – jaką jesteś osobą na co dzień.

Po prostu poproś o rekomendacje i dawaj rekomendacje

Pamiętaj o tym, aby kończąc projekt, czy zmieniając pracę – zawsze prosić osoby, które znają twoje możliwości i umiejętności o podzielenie się opinią na twój temat. Rób to zawsze, kiedy kończysz jakiś etap w zawodowym życiu i przechodzisz do nowego – zespołu, projektu, organizacji. Pomagaj też osobom, z którymi dobrze ci się pracowało, bo nie każdy sam wpadnie na ten pomysł (nie każdy przecież przeczyta ten artykuł :). Kilka minut spędzone na napisaniu rekomendacji może nie tylko pomóc osobie, która szuka pracy, ale pomoże także przekazać informację zwrotną współpracownikowi. A każdy profil na LinkedIn wzbogacony o rekomendacje wygląda dużo bardziej profesjonalnie i atrakcyjnie dla potencjalnego klienta czy managera.

Jakie masz doświadczenia z udzielaniem lub pozyskiwaniem rekomendacji? Jak pomagają ci na zawodowej ścieżce?

Jolanta Lewandowska – Profesjonalna konsultantka projektów HR-owych, certyfikowany trener biznesu, skuteczny headhunter, psycholog społeczny, doradca zawodowy. Specjalizacja: budowanie modeli kompetencyjnych, prowadzenie procesów rekrutacyjnych na stanowiska menedżerskie i specjalistyczne, tworzenie oraz prowadzenie AC/DC, trener w zakresie szkoleń z zakresu HR. Znajdziesz ją na LinkedIn.

Fajny artykuł? Podziel się >>>

shares