Prowadzisz projekt i chcesz usprawnić pracę swojego zespołu? A może rozwijasz firmę i chcesz dotrzeć ze swoim komunikatem do klientów? Znam te wyzwania, dlatego chętnie podzielę się z Tobą moimi sposobami na to, jak je pokonać wykorzystując sprytnie potęgę mediów społecznościowych.

Jak większość użytkowników FB i innych mediów społecznościowych – przez większość czasu jestem tam obserwatorem, a czasami komentatorem. Lubię znać nowinki w tematach, które mnie interesują, a fejsbukowy wall pozwala mi realizować ten cel (w pewnym zakresie). “Bycie na bieżąco” dzięki FB wiąże się z wieloma wyzwaniami, między innymi z pochłanianiem mojego czasu, który planowałam wykorzystać w inny sposób (znasz ten ból, prawda?).

Ale korzystanie z mediów w roli twórcy treści (którym jestem od kilku lat), dodało mi zupełnie nowych wyzwań. Zawsze przerażał mnie ogrom spraw, o których muszę pomyśleć, zanim udostępnię chociaż jedno moje słowo w mediach. Poza przeczytaniem kilku książek, które znajdziesz na moim blogu, m.in. Jak Cię widzą, tak Cię piszą czy Rewolucja w social media, nigdy nie interesowałam się tematem bliżej.

Nadszedł czas to zmienić, kiedy twórcy Social Media Lab zaprosili mnie do swojego projektu. Dzięki temu mogłam poznać media społecznościowe od praktycznej strony. I przyznam Ci się, że już po przejściu jednego z ich kursów – poczułam, jakbym oswoiła wielkiego potwora…

Oto 5 sposobów na wykorzystanie mediów społecznościowych do realizacji Twoich pomysłów i projektów.

Aktualności dla obserwatorów i klientów

Jeśli jesteś użytkowniczką FB to na pewno masz polubionych kilkadziesiąt, albo nawet kilkaset różnych fanpage, czyli stron dla osób zainteresowanych pewnymi przedsięwzięciami, projektami, markami, a także produktami. Czemu więc nie zostać twórcą takiego miejsca dla własnego projektu?

Uruchom fanpage dla obserwatorów i klientów Twojego projektu. Fanpage możesz śmiało wykorzystać do promowania Twojego pomysłu lub realizowanego już projektu wśród osób spoza Twojego najbliższego kręgu znajomych i rodziny. Nie będę tutaj przytaczać wszystkich możliwości tej formy działania w serwisie, ale wspomnę o dwóch, które według mnie stanowią sprawdzony element strategii komunikowania się z tą grupą obserwatorów.

Kiedy dopiero planujesz i projektujesz swój projekt, to na fanpage możesz publikować informacje na temat postępów prac w projekcie i dodatkowych akcji, które podejmujesz w tej fazie. Mam na myśli relacje i wrażenia ze spotkań, konferencji, czy znalezione w różnych miejscach inspiracje.

Fanpage to także genialna przestrzeń na dzielenie się z obserwatorami informacjami i fotorelacjami zza kulis projektu. Na swojej oficjalnej www nie zamieszczasz zwykle zdjęć swoich czy zespołu zrobionych podczas pracy twórczej, wyjazdów, czy spotkań. A na fanpage jak najbardziej! Taki materiał pomoże Ci budować opowieść o Twojej marce i nada temu, co robisz osobowość. Fani mogą współuczestniczyć w powstawaniu projektu lub w jego życiu i dzięki temu są bardziej zaangażowani w to, co obserwują.

PM TIPS: Wykorzystaj storytelling i stwórz opowieść o swoim projekcie za pośrednictwem fanpage. Opowiedz obrazami, zdjęciami i skrawkami myśli o tym, co w projekcie jest najważniejsze, jak powstawał, na jaką potrzebę lub tęsknotę odpowiada. Jeśli tylko Twoi obserwatorzy i przyszli klienci są na FB – nie możesz nie wykorzystać tej możliwości do kontaktowania się z nimi i prezentowania projektu w tej przestrzeni.

Komunikowanie się z zespołem projektowym

FB świetnie się sprawdza jako platforma wymiany informacji w zespołach projektowych. Skoro większość osób z twojego zespołu ma swoje konta na FB i regularnie z nich korzysta, to możecie wykorzystać to sprytnie.

Stwórzcie sobie tajną grupę tylko dla członków zespołu projektowego. FB umożliwia tworzenie grup w kilka sekund. Wymyślasz nazwę, dodajesz jej członków i działacie. Jeśli od początku ustawisz jej status na “tajna”, będziesz musiała dodać do niej uczestników ręcznie, ale w zamian za to nikt poza Wami nie będzie nawet wiedział o jej istnieniu. Taka platforma do rozmów wydaje się najbardziej trafiona, kiedy projekt nie wszedł jeszcze do fazy realizacji i zbieracie dopiero informacje i inspiracje.

PM TIPS: Kiedy przeglądasz FB w poszukiwaniu aktualności, a jesteś skupiona na swoim projekcie, to na pewno wpadnie Ci w oko niejeden artykuł lub video, które mogą zainteresować także Twój zespół. O wiele łatwiej jest udostępnić go bezpośrednio z poziomu FB do grupy, niż linkować i wysyłać mailem, czy za pośrednictwem innej platformy.

Budowanie zaangażowanej społeczności wokół pomysłu

Jednym z najlepszych sposobów budowania zaangażowania wśród osób obserwujących Twoje projektowe poczynania jest stworzenie przestrzeni do wymiany pomysłów i spostrzeżeń, w której jesteś nie tylko nadawcą komunikatów, ale przede wszystkim aktywnym słuchaczem. Każda sytuacja komunikacyjna, w której słuchasz, obserwujesz z drugiego planu i dajesz głos ludziom – sprawia, że okazujesz im szacunek i budujesz fundamenty pod pozytywną relację.

Jednym ze sposobem na taką przestrzeń jest otwarta grupa dla kibiców projektu. Być może chcesz zaangażować swoich fanów bardziej, niż tylko pokazując im fragmenty projektu na fanpage i zbierając pod nimi lajki. Jeśli tak jest to proponuję Ci stworzenie grupy dyskusyjnej, do której może dołączyć każdy prawdziwy fan Twojego projektu, a Ty możesz jeszcze bardziej zbliżyć się do tych osób poprzez rozmowy i dyskusje na tematy związane z tematyką projektu.

PM TIPS: Każde stworzone przez Ciebie miejsce w sieci jest bardzo ważnym elementem Twojego przedsięwzięcia i powinnaś mieć na nie pomysł, zanim je powołasz do życia i zaprosisz pierwszych użytkowników. Zanim więc stworzysz otwartą grupę, bo “tak wszyscy robią”, pomyśl o tym, co będziesz w tej przestrzeni proponowała jej członkom. Co takiego dasz im tutaj, co zatrzyma ich uwagę, da realną wartość i włączy zaangażowanie, a nie zniechęci, zanudzi, albo sfrustruje. Jeśli nie znasz dziś odpowiedzi na to pytanie, to nie uruchamiaj grupy.

Promowanie usług, które dopiero powstają

Aktualnie na FB działają tysiące grup tematycznych i grup zrzeszających obserwatorów różnych inicjatyw. Tym bardziej wyzwaniem staje się wybicie się ponad przeciętność i zaproponowanie czegoś, co wyróżni Twój projekt i realnie zaangażuje osoby wokół niego. Ostatnio coraz popularniejsze stają się grupy, w których autor projektu pokazuje kulisy powstawania swoich produktów czy usług (książek, kursów, egzotycznych wypraw). To niezwykle skuteczne działania promujące coś, co dopiero jest tworzone.

W takich grupach najczęściej zbierają się osoby, które będą pierwszymi odbiorcami i klientami projektowanego produktu czy usługi. To wcześni entuzjaści. Czyli jedna z najważniejszych grup osób dla każdego projektu, zwłaszcza komercyjnego. Osoby te są żywo zainteresowane wszystkim, co dotyczy produktu i jego twórcy. A więc jak się domyślasz – sensownie moderowana grupa może przynieść wartość obu stronom przyszłych transakcji. Jeśli jesteś obserwatorem – otrzymasz dostęp z pierwszej ręki do wyjątkowych i nigdzie nie publikowanych materiałów. Jeśli jesteś twórcą – zyskujesz przestrzeń do testowania swoich pomysłów, dyskutowania o nich i usprawniania ich.

PM TIPS: Jeśli planujesz stworzyć jakiś produkt lub usługę dla swojej społeczności, to możesz wykorzystać grupę wczesnych entuzjastów do konsultowania Twoich pomysłów na finalny produkt.

Rekomenduję Ci rozważenie przeprowadzenia pilotażu swojego projektu, przedsprzedaży albo rozdania darmowych próbek pierwszej wersji produktów i zebranie praktycznych informacji zwrotnych w sposób szybki i skuteczny.

Media społecznościowe nie są darmowe

No chyba, że Twój czas i zaangażowanie wyceniasz właśnie na tyle. Każda akcja podejmowana przez Ciebie na FB i w innych mediach społecznościowych powinna być elementem Twojej strategii, a więc mieć sens w szerszym zakresie niż tylko “wrzucenie czegoś do sieci”.

Każde słowo, obraz czy video, które publikujesz na FB buduje Twoją markę, a także wzmacnia lub osłabia siłę Twojego projektu. Jeśli Twój projekt ma charakter komercyjny i pozyskujesz dla niego klientów lub inwestorów – tym bardziej powinnaś dbać o to, aby Twoje aktywności na FB nie były przypadkowe. A przygotowanie strategii obecności na FB, a potem jej realizowanie zajmuje czas i pochłania inne zasoby (nie tylko finansowe). Musisz o tym pamiętać.

Założenie fanpage projektu lub otwarcie grupy dyskusyjnej nic nie kosztuje. Ale wypełnianie ich sensownym contentem, budowanie relacji z obserwatorami (np. rozmawianie z nimi, rozwiązywanie ich problemów i poszukiwanie rozwiązań), czy zasilanie ich świeżymi i wartościowymi materiałami o projekcie – kosztują.

PM TIPS: Jeśli do tej pory byłaś jedynie użytkownikiem FB i nie myślałaś o sobie, jak o twórczyni treści lub projektantce produktów, o których opowiesz w mediach społecznościowych, to posłuchaj osób, które pomogą Ci nie popełnić głupich błędów od samego początku. Możesz zacząć od bezpłatnego kursu Moniki Czaplickiej Strategia w social media dostępnego na platformie Infolia bo właśnie od odpowiedzenia sobie na podstawowe pytania (tj. po co mi to, do kogo chcę trafić i z jakim przekazem) powinnaś rozpocząć swoją podróż twórcy w mediach społecznościowych.

A w jaki sposób Ty wykorzystujesz FB i inne media społecznościowe w realizacji Twoich pomysłów?

Fajny artykuł? Podziel się >>>

shares