Co to jest wizerunek firmy?
Co to jest wizerunek firmy? Jest to dynamiczne oraz wielowymiarowe postrzeganie przedsiębiorstwa.
Wizerunek spełnia w przedsiębiorstwie różne funkcje:
- kształtuje pozytywną opinię w stosunku do marki oraz do przedsiębiorstwa
- usuwa anonimowość pomiędzy producentem oraz odbiorcą
- zwiększa wzajemne zaufanie pomiędzy organizacją a interesariuszami
WIzerunek przyczynia się do budowania:
- lojalności oraz satysfakcji klientów
- zaufania partnerów w kontaktach biznesowych
- emocjonalnego powiązania z partnerami biznesowymi oraz klientem.Wizerunek zmniejsza ryzyko działalności
Dzięki budowaniu wizerunku i zwiększaniu rozpoznawalności przedsiębiorstwa rosną także jego możliwości uzyskania pozycji lidera na rynku.
Pozytywny wizerunek może zwiększyć zainteresowanie klientów oraz przyciągnąć inwestorówWizerunek to niematerialny zasób przedsiębiorstwa
Korzyści z posiadania pozytywnego wizerunku
Wzmacnia mechanizmy potencjału rozwojowego przedsiębiorstwa. Wpływa na efektywność działania przedsiębiorstwa. Ma kluczowe znaczenie dla pozycji rynkowej przedsiębiorstwa oraz poziomu jego konkurencyjności.
Ze względu na powyższe korzyści wynikające z posiadania pozytywnego wizerunku, jakkolwiek ważnym aspektem działalności przedsiębiorstwa staje się chęć jego posiadania, kształtowania i odpowiedniego nim zarządzania.
Z korzyści z posiadania pozytywnego wizerunku zdają sobie sprawę coraz częściej mniejsze firmy, małe i średnie przedsiębiorstwa MŚP.
Kategorie wizerunku
Wyróżnić można cztery podstawowe kategorie wizerunku:
• wizerunek rzeczywisty (obecny, zwykły) – stanowi faktyczny obraz przedsiębiorstwa w otoczeniu,
• wizerunek lustrzany (własny) – jest to obraz danego przedsiębiorstwa w odczuciu jego wewnętrznych interesariuszy Kto to jest interesariusz/stakeholder? pracowników i kierownictwa;
• wizerunek pożądany – jest to obraz docelowy, taki, jaki chcielibyśmy, aby nas postrzegano.
Jeszcze jeden rodzaj, który ogniskuje wszystkie trzy powyższe to wizerunek optymalny – jest możliwy do uzyskania w krótkim czasie.
Zarządzanie wizerunkiem
Wizerunek można kreować poprzez zarządzania wizerunkiem.
Elementy, jakie wiążą się z wizerunkiem i mogą mieć wpływ na jego kształtowanie:
- filozofia
- misja,
- kulturę organizacyjną,
- strategia, Kiedy strategia nie przynosi sukcesu?
- reputację
- tożsamość.
Założenia kształtowania wizerunku
1. Wizerunek przedsiębiorstwa różni się w zależności od grupy interesariuszy.
Zarządzanie wizerunkiem oraz strategie wizerunkowe należy odnieść do poszczególnych segmentów konsumentów oraz stosować różne narzędzia.
2. Przedsiębiorstwa posiadają grupę wspólnych czynników wizerunku
- dobry- zły,
- silny-słaby,
- aktywny-pasywny. Są to skale, które należy wykorzystywać jako podstawę do budowy systemu pomiarowego wizerunku oraz formułowania strategii wizerunkowyh, jak też mogą być przydatne do budowania struktur pośrednich.
3. Z wizerunkiem przedsiębiorstwa może kojarzyć się wiele obrazów powiązanych ze sobą w pewnym porządku. Przedsiębiorstwo powinno poszukiwać obrazów, które kojarzą się z Twoją firmą.
4. Przedsiębiorstwa posługują się odpowiednimi słowami i obrazami, aby wykreować pożądane cechy wizerunku.
5. Wizerunek pozwala na porównanie własnego przedsiębiorstwa z konkurencją oraz może być źródłem przewagi konkurencyjnej.
Typy kategoryzacji wizerunku
Można wyróżnić różne systemy kategoryzacji wizerunku:
Pozytywny ↔ negatywny ↔ obojętny
Pozytywny wizerunek oznacza, iż otoczenie ma w stosunku do korporacji pozytywny stosunek emocjonalny. Wizerunek obojętny oznacza obojętny stosunek do firmy.
Silny ↔ słaby
Silny wizerunek oznacza, że przedsiębiorstwo ma silną pozycję w świadomości otoczenia
Wyraźny ↔ niewyraźny
Wizerunek jest wyrazisty i przejrzysty w świadomości klienta czy kontrahenta danej organizacji
Własny ↔ obcy
Wizerunek własny to wynik własnego postrzegania swojego wizerunku przez przedsiębiorstwa oraz interesariuszy wewnętrznych, kierownictwo i pracowników. Wizerunek obcy postrzeganie przedsiębiorstwa przez otoczenie zewnętrzne.
Aktualny ↔ przyszły
Aktualny wizerunek przedsiębiorstwa to jego obraz aktualny (teraźniejszy). Wizerunek planowany to wizerunek docelowy
Ukształtowany: bezpośrednio ↔ pośrednio
Wizerunek kształtuje się bezpośrednio lub pośrednio poprzez odbiór i ocenę informacji o przedsiębiorstwie płynących z otoczenia
Istnieje jeszcze wiele innych elementów koształtowania wizerunku przedsiębiorstwa, jak np. przeciwstawne względem siebie:
brak zaufania ↔ zaufanie,
wiarygodność ↔ brak wiarygodności i wiele innych.
Brak jest jednej definicji wizerunku.