własna działalność - pomysł na biznes, źródło: pixabay.com

WŁASNA DZIAŁALNOŚĆ – Co z pomysłem na biznes?

Własna działalność – co z pomysłem na biznes?  Od dobrego pomysłu na biznes zaczyna się każda działalność. Rozpoczęcie własnej działalności nie jest tak trudną sprawą, jak się najczęściej wydaje. Każdy może zostać przedsiębiorcą. Coraz więcej osób przekonuje się, że praca na własny rachunek ma wiele zalet.
Własny biznes daje możliwość samorealizacji.

Pomysł na biznes – pierwszy krok do rozpoczęcia własnej działalności

Od niego najczęściej zaczyna się niemal każda działalność gospodarcza. Pomysł jest bardzo ważny, ale to nie wszystko.

Co to znaczy „pomysł na biznes”?

Może to być:

  •  informacja, która wykorzystana w odpowiedni sposób daje przewagę na rynku,
  •  genialne rozwiązanie
  •  znalezienie niszy rynkowej
  •  produkt, na który w danym momencie jest duże zapotrzebowanie
  •  innowacja

Pomysł na biznes wcale nie musi być genialny. Często wydawałoby się genialny pomysł nie będzie się sprzedawał. Natomiast pomysły odtwórcze, zwyczajne biznesy, jak otwarcie baru czy restauracji, może okazać się znacznie bardziej dochodowe.

Sama idea nie oznacza jedynie jakiejś koncepcji, ale pod tym określeniem kryje się znacznie więcej, a w szczególności:

  • po pierwsze – w jakiej branży chcemy działać?
  • określenie lokalizacji na nasz biznes – jest to odpowiedź na pytanie: gdzie firma będzie działać?
  • zaproponowanie modelu biznesu: tradycyjny czy online?
  • wskazanie docelowego segmentu potencjalnych klientów, do których ma być skierowany nasz przyszły biznes – jest to odpowiedź na pytanie: dla kogo firma będzie działać?
  • czym nasza działalność ma się wyróżniać?
  • opracowanie strategii rozpoczęcia działalności

Własna działalność – „Pomysł na biznes” nie pojawia się znikąd.

Gotowej recepty na „pomysł na biznes” nie ma. Należy obserwować rynek, własne otoczenie i szukać… Szukać niszy, szukać nowych szans na biznes.

„Pomysł na biznes” przetestuje nam rynek.

Czy można zarobić na „pomyśle na biznes”?

Owszem można. „Pomysł na biznes” można wycenić. Jednak wycena „pomysłu na biznes” jest bardzo trudna, bo trudno ocenić wartość danego pomysłu zanim nie zostanie zweryfikowany przez rynek.

Jeśli jest to innowacja to jej wartość można porównać do rozwiązań już istniejących na rynku. Dodać do tego trzeba ewentualne koszty ochrony praw własności intelektualnej, np. patentu, następnie koszty wdrożenia danego rozwiązania.

Często uważa się, iż pomysł nie wdrożony nie ma żadnej wartości rynkowej.

Wycena pomysłu to wycena możliwości generowania zysków.

Jeśli mamy pomysł, a nie mamy środków na jego realizację, to także możemy zarobić na samym pomyśle, jeśli znajdziemy kogoś, kto będzie gotowy zainwestować w nasz pomysł, to będzie to świadczyło o tym, że nasz „pomysł na biznes” ma jakąś wartość. To, jaka jest to wartość zależy od oceny jego potencjału. Inwestor ocenia projekt na podstawie prezentacji autora.

Oszacowanie rzeczywistego potencjału naszego pomysłu na biznes może odbyć się także poprzez platformy crowdfundingowe. W ten sposób nie tylko mamy możliwość realnego zweryfikowania naszego pomysłu na biznes w zakresie zainteresowania nim przez użytkowników, ale zarobić na pomyśle.
Pozyskanie kapitału w ten sposób świadczyć może o dużym potencjale naszego „pomysłu na biznes”, skoro użytkownicy tego rodzaju portali internetowych chcą zapłacić za coś co jeszcze nie istnieje, a jest jedynie pomysłem, co prawda z określoną koncepcją realizacji.

Własna działalność – Jak zweryfikować swój pomysł na biznes?

  • pierwszy etap weryfikacji to:
    – sprawdzenie czy tego rodzaju pomysł nie został już przypadkiem odkryty przed nami?
    – trzeba zatem sprawdzić czy dany produkt czy usługa nie istnieje już przypadkiem na rynku. A jeśli tak, to w jakiej wersji?
    – czy jest to to samo, co sami wymyśleliśmy?
    – czy też może jednak proponujemy coś nowego, co zainteresuje potencjalnych klientów?


https://www.pexels.com/pl

  • nawet jeśli na rynku działają już firmy o podobnym profilu działalności, nie oznacza to, że nie mamy szans na sukces. Należy sprawdzić:
    – czy tego rodzaju firmy działają na naszym rynku lokalnym,
    – ewentualnie czy np. jeśli działają w sposób tradycyjny czy nie warto spróbować sprzedawać dany produkt online,
    – czy też należy znaleźć inną niszę rynkową dla naszego przyszłego biznesu.

Kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes, zanim rozpoczniemy własną działalność gospodarczą, musi być ocena: – czy nasz pomysł na biznes ma szansę na sukces.
Nawet bowiem jeśli nasz pomysł jest nowatorski to i tak nie mamy pewności czy osiągniemy sukces.

  • należy zatem odpowiedzieć sobie na kilka dodatkowych pytań:

– czym nasz pomysł różni się od rozwiązań, jakie możemy znaleźć u konkurencji?
– w czym nasz produkt czy usługa będą się różnić od tych oferowanych u konkurencji?
– jakie nasz pomysł na biznes ma przewagę nad tym, co oferuje konkurencja?
– co możesz zrobić, aby przekonać do zakupu produktu lub usługi potencjalnych klientów?

To jest właśnie kluczowe: niezależnie od tego, jak genialny jest pomysł na biznes, musi się spodobać nie tylko Tobie, ale musisz do niego przekonać klientów. Drugą istotną kwestią jest nie tylko sam pomysł na biznes, ale pomysł, jak wyróżnić się od konkurencji?