https://unsplash.com/photos

Które branże ucierpiały najbardziej w czasie Pandemii?

Które branże ucierpiały najbardziej w czasie pandemii? Branże, które w pierwszej kolejności dotknęła pandemia to: COVID-19 a zmiany w Kodeksie pracy

  •  rozrywka oraz rekreacja. Głównie są to obiekty sportowe, czyli np. siłownie oraz kluby fitness, szkoły tańca oraz baseny. Ponadto jest to działalność wspierająca oraz administaracja w tych branżach,
  • druga w kolejności jest  to branża beauty, w tym fryzjerstwo oraz zabiegi kosmetyczne, usługi masażu oraz solaria,
  • kolejną branżą, którą dotknęła pandemia jest gastronomia, w tym: kawiarnie oraz bary, restauracje, food trucki oraz lodziarnie. Ponadto są to takie formy działalności, jak: lokalne piekarnie oraz cukiernie, puby oraz pizzerie pomimo, iż niektóre obszary w/w działaności przeszły na catering,
  • pandemia uderzyła szczególnie w turystykę, w tym: hotele oraz hostele, apartamenty oraz agroturystyka, które utraciły klientów z powodu blokady w przelotach i podróżach, także z powodu lockdown-u w turystyce wewnętrznej,
  • branże związane ze sportem, takie jak: kluby fitness oraz siłownie, wypożyczalnie sprzętu sportowego, szkoły tańca oraz prywatne szkoły sportowe,
  • kolejnym obszarem działalności, szczególnie dotkniętym przez COVID-19 jest kultura. W tym prywatne teatry oraz galerie, muzea, lokalne festiwale oraz kina, wcześniej dofinansowywane ze środków UE, ale teraz zmuszone do zawieszenia swojej działalności,
  • szczególnie dotkniętym obszarem jest lokalny handel, a w szczególności kwiaciarnie, lokalne sklepy spożywcze oraz butiki,
  • kolejnym obszarem działalności, w które uderzyła pandemia, jest rzemiosło. W tym takie rodzaje usług, jak: szewcy oraz krawcy, serwisy rowerowe, szwalnie oraz mechanicy,
  • branżą, która dotychczas była często wykorzystywana jest transport. Ucierpiały wszelkie formy transportu, takie jak: taksówki oraz linie autobusowe. Szereg połączeń ograniczyły linie kolejowe. Wstrzymano rejsy wycieczkowe, a przede wszystkim swoje połaczenia zawiesiły linie lotnicze.

Problemy płatnicze niektórych branż

Największe zaległości płatnicze zanotowały takie branże, jak: kultura, rozrywka, rekreacja (głównie obiekty sportowe, czyli np. siłownie, kluby fitness, szkoły tańca, baseny).
Nieco mniejszy odsetek takie branże, jak: organizatorów turystyki, pilotów, przewodników wycieczek.
W dalszej kolejności największe problemy zanotowały: segmenty zakwaterowania i gastronomii. Co do pierwszej grupy to nie chodzi tylko o branżę hotelarską, ale szeroko rozumiany wynajem pokoi i apartamentów. Przyczyną jest nie tylko lockdown, ale właściwie całkowite zablokowanie napływu turystów z zagranicy. Początkowo wydawało się, że sytuację zrekompensuje wzmożony ruch turystyki krajowej w okresie letnim.  wspierany przez rząd. Nie chodzi tutaj jednak jedynie o branżę hotelarską, ale o wynajem oferowany przez drobnych właścicieli, którzy wynajmowali pokoje czy mieszkania dla studentów czy turystów na zasadach tzw. „wynajmu krótkoterminowego”. Sytuację pogłębiła także kolejna fala pandemii. Lockdown „zimowy” spowodował zamknięcie stoków narciarskich, zamknięcie hoteli oraz zakaz wynajmu pokoi oraz kwater. Stąd też obecny bunt górali przeciwko restrykcjom.

Które branże zyskały na pandemii?

  • e-commerce – wiele firm odnotowało dzięki pandemii ogromny wzrost zysków ze sprzedaży internetowej. Zmieniły się wzroce zakupów przez Internet. Klienci e-commerce zaczęli kupować pewne rodzaje towarów znacznie częściej niż wcześniej, np. żywność do codziennego spożycia, krótkotermowego spożycia, dzięki czemu wzrosła ekspancja:
  • firm wyspecjalizowanych już wcześniej w sprzedaży żywności e-grocery – takie jak wyspecjalizowane w dietach pudełkowych czy dostawach świeżych produktów. Sprzyjała temu oferta dostawy tego rodzaju produktów w formie bezdotykowej
  • catering – negatywne skutki dla branży restauracyjnej spowodowały przeniesienie części tego biznesu do sieci. Zyskały w pierwszej kolejności już istniejące sieci dostaw jedzenia do domu, takie jak: pyszne.pl czy ubereats,
  • branża kurierska – która nieprawdopodobnie zwiększyła swoje moce przerobowe. Ponadto zwiekszyła się radykalnie ilość dostaw za pośrednictwem paczkomatów oraz  dostaw paczek z ograniczeniem kontaktu kuriera z klientem. Wdrożono np. zmianę polegającą na tym, iż odbiór paczki nie wymag podpisu klienta,
  • branże rozrywek on-line, a zwłaszcza popyt na gry komputerowe oraz zakupy usług cyfrowych on line,
  • branża medyczna – co nie wymaga wyjaśnień, gdyż jest oczywiste, że firmy producenci maseczek czy testów na koronawirusa, nie mówiąc o producentach szczepionek, którzy dopiero teraz zaczynają ekspansję dzięki pandemii i rozprowadzaniu szczepionek,
  • start-upy technologiczne – ich produkty w postaci aplikacji i innych rozwiązań z branży IT nagle zyskały użytkowników, min. takie, które nie były wcześniej potrzebne lub nie miały aż tak dużej liczby użytkowników. Szczególne zainteresowanie zyskały wszelkie aplikacje pomagające w nauce zdalnej dzieci, które zostały zmuszone do nauki w domu,